جدیدترین مطالب بلاگ :::::::::::::::::::::::::::

 CPM در تبلیغات
پیش از هر چیز، بهتر است بگوییم که CPM اگرچه به معنای Cost per mile تعریف‌‌‌ می‌شود، اما بسیاری از...
بازاریابی داده‌ محور چیست؟
بازاریابی داده محور استراتژی استفاد‌ه از اطلاعات مشتری برای بهبود و هدف‌گذاری خرید و ارسال...
تست A/B چگونه کسب و کار شما ارتقا می دهد؟
همه ما در بسیاری از اوقات هنگام تصمیم‌گیری‌های بزرگ دچار سردرگمی شده و یا در دوراهی قرار می‌گیریم...
بازاریابی پارتیزانی
امروزه تقریبا تمام کسب و کار‌ها تمرکز بسیاری بر بهبود کارایی و اثر بخشی بازاریابی دارند. به همین...
بریف کامل
ویژگی‌های یک بریف کامل
شکیبا اجتهادی
۲۰ بهمن ۱۴۰۰

حتما برای شما پیش آمده است که به قصد خرید چند محصول خاص به فروشگاه بروید و هنگام برگشت با تعداد زیادی از وسایلی که به آن‌ها احتیاج نداشتید، به خانه بازگردید! احتمالا پس از بازگشت از خرید برخی از وسایل پشیمان هم شده باشید. اما اگر یک بریف کامل تهیه می‌کردید، احتمالا چنین مشکلاتی به وجود نمی‌آمد. در این مثال بریف همان لیست خریدی بود که در ابتدا می‌توانستید برای خود تهیه کنید.

اگر اهل برنامه‌ریزی هستید و از تیک زدن کارها در دفترچه یادداشت خود خشنود می‌شوید، احتمالا در کسب و کار خود نیز این کار را ترجیح می‌دهید. در این مقاله به معرفی یکی از ابزار‌های این چنین برای پروژه‌های مختلف می‌پردازیم و روند تهیه یک بریف کامل را توضیح می‌دهیم.

بریف کامل

بریف یا تفهیم‌نامه چیست؟

پروژه‌های تبلیغاتی و بازاریابی گاهی می‌توانند چالش‌های زیادی داشته باشند. هرکس دیدگاه متفاوتی در مورد این‌که چگونگی کمپین، شکل ظاهری و گرافیکی خلاقانه‌ و حتی اهداف آن دارد. در این وضعیت شرکت‌های مارکتینگ با مشکلات مختلفی مواجه می‌شوند که ممکن است برای یک پروژه زمان زیادی را تلف کند.

بریف خلاق یا تفهیم‌نامه، یکی از شاخه‌های طراحی است که توسط افراد مختلف در آژانس تبلیغاتی نوشته می‌شود.

هنگامی‌که فرد طراح به دنبال طراحی یک وب‌سایت، ویدئو، کمپین تبلیغاتی و یا لوگو جدید  است، نیازمند برنامه‌ریزی است تا به درستی و طبق آن پیش برود. طراح برای این کارها نیازمند اطلاعاتی است تا به کمک آن‌ها موضوعات را مرتبط با درخواست کارفرما ارائه دهد. یک بریف یا تفهیم‌نامه کامل، اطلاعاتی است که پروژه یا کسب‌وکارتان را به آژانس تبلیغاتی، تیم اعضای آتلیه، طراح یا هر فردی که قرار است بر روی آن کار کند، شرح می‌دهد.

در حقیقت می‌توان گفت بریف مانند یک طراح یا برنامه است که نه‌تنها به تیم طراحی کمک می‌کند بلکه باعث پرورش اهداف و ایده‌ها و انسجام آن‌ها می‌شود.

چرا به یک بریف خلاق کامل نیاز داریم؟

با این‌که آماده‌سازی یک تفهیم‌نامه و بریف کامل کمی زمان‌بر است، اما باید این نکته را در نظر بگیرید که صرف این زمان به منزله رسیدن به اهداف و نیازهای پروژه و در نتیجه صرفه‌جویی در مخارج است. اما اگر هنوز هم فکر می‌کنید فراهم کردن یک بریف کامل امری بیهوده است یا نیازی به آن ندارید، به نکات زیر توجه کنید:

  • یک بریف کامل و شفاف کمک می‌کند که انتظارات در بین تیم و کارفرمای پروژه روشن بیان شود.
  • این کار باعث درک متقابل بین کارفرما و تیم کاری می‌شود و احتمال از دست دا‍‌دن فرصت‌ها را کاهش می‌دهد.
  • این موضوع باعث کاهش زمان انجام کار‌ها می‌شود.
  • یک آژانس دیجیتال مارکتینگ باید بر ROI تمرکز کند تا بتواند ارزش‌ها را به‌دست آورد.
  • تفهیم‌نامه یکی از موارد اولیه برای شفاف‌سازی اهداف و ارزش‌ها است.

چگونه یک تفهیم‌نامه بنویسیم؟

پس از این که متوجه شدیم تفهیم‌نامه یا بریف چه اهمیتی دارد، لازم است طرز صحیح نگارش آن را نیز به صورت خلاصه بیان کنیم. در این قسمت به صورت خلاصه نکاتی را که برای تهیه یک بریف کامل احتیاج دارید، مرور می‌کنیم.

  • عنوان

    شامل یک معرفی کلی از برنامه است تا مخاطب بداند در خصوص چه موضعی قرار است مطالعه کند.

  • برند و اجزای آن

    این قسمت مانند یک برندبوک بسیار خلاصه است که اهداف، ارزش‌ها و چشم‌اندازهای سازمان یا شرکت را بیان می‌کند. بهتر است برای تکمیل این بخش مزیت رقابتی برند و ویژگی‌های برند نیز آم‍‌‍اده، و در اختیار پیمانکار قرار بگیرد.

  • محصول

    موضوع مهمی که قرار است برنامه‌های ارتباطی و تبلیغاتی حول آن حرکت کند. این موارد شامل تمامی اطلاعات محصول مانند کلیات محصول، علت انتخاب این محصول برای اجرای کمپین، توضیحاتی مختصر در خصوص استراتژی‌های قیمت‌گذاری و مقایسه آن با رقبا است. می‌توانید از آن‌ها در در کمپین‌های فروش (sales promotion) استفاده کنید.

  • برنامه‌های ارتباطی و تبلیغاتی انجام ش‍‌‍ده

    همیشه توجه به تجربه‌های گذشته نکات مفیدی را در اختیار ما قرار می‌دهد. برای تهیه بریف کامل نیز بهتر است نقاط ضعف و قوت تبلیغات گذشته ذکر شوند تا اشتباهات تکرار نشوند.

  • تقسیم‌بندی بازار و جایگاه‌یابی (Market Segmentation & Positioning)

    توضیحات مفید و تقریبا جامعی از نقاط هدف در بازار ارائه کنید تا پیمانکار بداند کدام قسمت از بازار را هدف‌گذاری کرده‌اید. همچنین از منظر برنامه بازاریابی نیز جایگاه‌یابی محصول خود را تعریف کنید که به عنوان نمونه در بازار انبوه (Mass Marketing) فعالیت خواهید کرد یا در بخش خاصی از بازار (Niche Marketing) قرار است محصول و یا خدمات ارائه شود.

  • مخاطبین هدف (Target Audience)

    یکی از مهم‌ترین بخش‌های هر برنامه ارتباطی بخش طبقه‌بندی مخاطبین هدف است که بر اساس آن نوع محصول و خدمات، منطقه جغرافیایی، تیپ شخصیتی مصرف‌کنندگان و … تقسیم می‌شوند.

  • کلاس یا طبقه اجتماعی

    بهتر است برای مشتریان هدف و طبقه اجتماعی آن‌ها برنامه‌ریزی کنید. زیرا اگر محصولات شما گران قیمت و لوکس باشد معرفی آن به طبقه پایین‌تر از لحاظ اجتماعی کاری بیهوده و غیرمنطقی خواهد بود.

  • اهداف و استراتژی‌های ارتباطی

    تمامی موارد بهتر است به صورت کلی بیان شوند و مواردی مانند معرفی محصول، نحوه استفاده از آن و … را شامل می‌شود.

همه این موارد بخشی از نکاتی است که باید در یک بریف کامل لحاظ شود. باید این نکته را در نظر داشته باشیم که یک بریف باید از یک برنامه بازاریابی و یک برنامه ارتباطی نشات گرفت‍‌‍ه باشد. ما فرض را بر این می‌گیریم که سازمان می‌تواند برنامه‌های ارتباطات بازاریابی خود را بر اساس برنامه بازاریابی نوشت‍‌‍ه و برای اجرا آماده کند، و در نهایت مشاور و یا پیمانکار می‌توانند با استفاده از بریف بهترین راه حل اجرایی را ارائه کنند. نظر شما چیست؟ آیا شما برای کسب و کار خود یک بریف کامل و خلاق تهیه کرده‌اید؟ بریف شما چه ویژگی‌هایی دارد؟ نظرات خود را در کامنت‌ها بنویسید.

Rate this post
شکیبا اجتهادی

شکیبا اجتهادی

دانش آموخته مهندسی معماری - کار خود را با تولید محتوا به زبان انگلیسی برای وب سایت های خارجی آغاز کرده و به تازگی وارد عرصه سئو و دیجیتال مارکتینگ شده است.

۰ Comments

Submit a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *