جدیدترین مطالب بلاگ :::::::::::::::::::::::::::

 CPM در تبلیغات
پیش از هر چیز، بهتر است بگوییم که CPM اگرچه به معنای Cost per mile تعریف‌‌‌ می‌شود، اما بسیاری از...
بازاریابی داده‌ محور چیست؟
بازاریابی داده محور استراتژی استفاد‌ه از اطلاعات مشتری برای بهبود و هدف‌گذاری خرید و ارسال...
تست A/B چگونه کسب و کار شما ارتقا می دهد؟
همه ما در بسیاری از اوقات هنگام تصمیم‌گیری‌های بزرگ دچار سردرگمی شده و یا در دوراهی قرار می‌گیریم...
بازاریابی پارتیزانی
امروزه تقریبا تمام کسب و کار‌ها تمرکز بسیاری بر بهبود کارایی و اثر بخشی بازاریابی دارند. به همین...
رگولاتوری چیست
رگولاتوری و تاثیرات آن بر کسب و کارهای آنلاین
شکیبا اجتهادی
۱ دی ۱۴۰۰

همه‌ ما آدم‌ها نیازمند قوانین هستیم تا بتوانیم دنیایی سالم‌تر و بهتر داشته باشیم. امروزه همه‌ کشور‌ها، سازمان‌ها و حتی کوچک‌ترین اجزاء جامعه قوانین و اصول خاص خود را دارند تا از آن‌ها پیروی کنند. احتمالا کلمه رگولاتوری را شنیده‌اید. رگولاتوری در لغت به معنای کنترل و هدایت بر پایه قاعده، اصل، روش یا قانون است. در این مقاله رگولاتوری را به طور کامل بررسی می‌کنیم و دلایل و مزایای وجود آن را می‌سنجیم، پس با ما همراه باشید.

 

اصول رگولاتوری

رگولاتوری حوزه پیچیده‌ای است که در قرن بیست و یکم توجه زیادی به آن شده است. اصول آن نیز همانند هر زمینه‌ای اهداف و اصول خاص خود را دارد که باعث می‌شود تاثیرگذاری آن بیشتر شود، که عبارتند از:

  • شفافیت بیشتر در عملکرد
  • انصاف در ارائه خدمات
  • عدالت در سرویس
  • اخلاق محوری

 

اهداف سازمانی

رگولاتوری با کنترل و نظارت بر شرکت‌ها در راستای منافع عمومی آن‌ها فعالیت می‌کند و در واقع همانند یک توافقنامه میان دولت و شرکت‌های ارائه‌کننده خدمات مرتبط است. از جمله اهداف رگولاتوری عبارتند از:

  • تثبیت جایگاه سیاست‌گذاری، نظارتی و حاکمیت کلی
  • فاصله از امور تصدی‌گری غیرضروری
  • حفظ منابع ملی
  • رقابتی سالم در میان فعالان
  • آسانی زمینه برای حضور بخش خصوصی و ترغیب آن‌ها برای مشارکت بیشتر
  • از بین بردن فساد در زمینه‌ مربوطه

 

حوزه‌های سازمان تنظیم مقررات

حوزه‌های رگولاتوری بسیار وسیع است و تقریبا در هرزمینه‌ای وجود دارند. دو مورد از مهم‌ترین رگولاتوری‌هایی که می‌توانیم بررسی کنیم، حریم شخصی و حفاظت از اطلاعات است. این موارد دو روی یک سکه هستند، بنابراین بهتر است نگاهی به آن‌ها بیاندازیم.

رگولاتوری از کشوری به کشور و یا حتی استانی به استان دیگر متفاوت است. اگرچه دانستن این موضوعات برای داشتن یک استراتژی بین جهانی مهم است، اما مهم‌تر از آن، درک اصول خوب استفاده کردن از داده‌ها، حفاظت از مصرف کننده و امنیت است. اگر شما استراتژی خود را طوری در نظر بگیرید که رفتار مشتریان را در عین اطمینان دادن از تجارت با شما به آن‌ها بدهید، احتمال پذیرفتن قوانین و رگولاتوری موجود در دنیا افزایش می‌یابد.

علاوه بر این، رگولاتوری از امور انرژی و آب گرفته، تا تنظیم مالی و حتی بانک‌ها را در بر می‌گیرد. اگرچه این لیست بی‌نهایت است اما از دیگر مثال‌ها در زمینه حوزه‌های رگولاتوری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تنظیم کالاهای درمانی
  • تنظیم و پالایش آلودگی
  •  امنیت سایبری
  • مقررات وسیله نقلیه
  • ارتباطات از راه دور
  • ایمنی غذایی، ایمنی و سلامت شغلی و عمومی

 

رگولاتوری در ایران و جهان

همان‌طور که پیش‌تر گفتیم، نهاد‌های نظارتی در سراسر دنیا وجود دارند و در ایران نام این نهاد، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نام دارد. این سازمان به منظور ایفای وظایف حاکمیتی، نظارتی و اجرایی در بخش تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی مربوط به وزارت ارتباطات و فناوری تاسیس شده است. سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی یک نهاد مستقل است که در جهت رقابتی کردن بازار ارائه خدمات مخابراتی و بالا رفتن کیفیت آن‌ها، قانون گذاری می‌کند. اهمیت و نقش این سازمان در بهبود و رونق عملکرد بخش خصوصی از وظایفی که برمبنای اساسنامه برعهده آن گذاشته شده، مشخص است.

نهادهای نظارتی زیادی در دنیای بازاریابی وجود دارد، از FCC در ایالات متحده گرفته تا ASA در بریتانیا و همچنین بسیاری از آن‌ها که مختص صنایع هستند، مانند APRA در استرالیا و CFDA در چین همگی جز این دسته هستند. مثال‌های زیادی از رگولاتوری در کشور‌های مختلف وجود دارد که در این‌جا به چند مورد از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

  • در بریتانیا، یک شورای شهر جزئیات یک مورد سوء استفاده جنسی از کودکان را به یکی نفر فکس کرد و در نتیجه به دلیل نقض قانون حفاظت از داده‌ها ۱۰۰۰۰۰ پوند جریمه شد.
  •  همان سال، یک شرکت به دلیل گم کردن یک لپ تاپ که در آن اطلاعات خصوصی افراد وجود داشته است، ۶۰ هزارپوند جریمه شد.
  •  کمیسیون تجارت فدرال در ایالات متحده، گوگل را به دلیل نظارت بر کاربران اینترنتی که «ردیابی نشدن» را از تنظیمات سافاری خود انتخاب کرده بودند، ۲۲.۵ میلیون دلار جریمه کرد.
  •  یک شرکت در استرالیا مخابراتی پس از افشای اطلاعات بیش از ۱۵۰۰۰ مشتری آنلاین، ۱۰۲۰۰ دلار جریمه شد و در مورد نقض حریم خصوصی هشدار داده شد.

رگلاتوری

 

رگولاتوری و کسب و کارهای آنلاین

با افزایش فعالیت کسب و کارهای آنلاین، اولین نهادی که در جهت نظارت بر آن‌ها با اعطای نماد الکترونیکی شروع به فعالیت کرد، مرکز توسعه تجارت الکترونیکی بود. این طرح به منظور کاهش جرائم اینترنتی و ساماندهی کسب و کار‌های اینترنتی انجام می‌گیرد. نماد اعتماد نشانه‌ای نمادین است که تنها از سوی مرکز توسعه تجارت الکترونیکی برای وب سایت‌هایی که دارای فعالیت تجاری هستند که منع قانونی ندارد، صادر می‌شود و هدف از آن قانونمند کردن و چارچوب‌دهی به فروشگاه‌های اینترنتی است.

 

مزایای رگولاتوری برای کسب و کارهای آنلاین

وجود نهاد توسعه تجارت الکترونیک، علاوه بر ایجاد اعتماد و افزایش رگولاتوری در کسب و کارهای آنلاین، باعث ایجاد رقابت سالم در راستای بهبود عملکرد بازار آنلاین می‌شود و می‌تواند برای بزرگ‌تر شدن این بازار بسیار مفید باشد. یکی دیگر از مزایای رگولاتوری برای کسب و کارهای آنلاین این است که زمینه حضور و مداخله حداکثری مشترکین را تامین می‌کند و صرف نظر از کارکرد نظارتی این سازمان، به ارائه خدمات با کیفیت‌تر می‌انجامد. همچنین از بروز شکاف میان مشترکین و پایمال شدن حقوق آنان در این حوزه جلوگیری می‌کند.

۵/۵ - (۱۲ امتیاز)
شکیبا اجتهادی

شکیبا اجتهادی

دانش آموخته مهندسی معماری - کار خود را با تولید محتوا به زبان انگلیسی برای وب سایت های خارجی آغاز کرده و به تازگی وارد عرصه سئو و دیجیتال مارکتینگ شده است.

۰ Comments

Submit a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *