جدیدترین مطالب بلاگ :::::::::::::::::::::::::::

 CPM در تبلیغات
پیش از هر چیز، بهتر است بگوییم که CPM اگرچه به معنای Cost per mile تعریف‌‌‌ می‌شود، اما بسیاری از...
بازاریابی داده‌ محور چیست؟
بازاریابی داده محور استراتژی استفاد‌ه از اطلاعات مشتری برای بهبود و هدف‌گذاری خرید و ارسال...
تست A/B چگونه کسب و کار شما ارتقا می دهد؟
همه ما در بسیاری از اوقات هنگام تصمیم‌گیری‌های بزرگ دچار سردرگمی شده و یا در دوراهی قرار می‌گیریم...
بازاریابی پارتیزانی
امروزه تقریبا تمام کسب و کار‌ها تمرکز بسیاری بر بهبود کارایی و اثر بخشی بازاریابی دارند. به همین...
دیزاین سیستم
دیزاین سیستم چیست؟
نوشین خراسانی
۲۲ آذر ۱۴۰۰

یک دیزاین سیستم (به انگلیسی: Design System) ترکیبی از اصول، راهنماها، دارایی‌های مرتبط با کسب و کار است. هدف از یک دیزاین سیستم آن است که به تیم کسب و کار کمک کند تا راحت‌تر تولید و رشد کرده و بیشتر بیاموزند. اعمال سیستم‌های طراحی، کمک می‌کند تا هویت بصری یک برند در طی فرآیند تولید ثبات داشته‌ باشد. دیزاین سیستم طبق نیازهای آن کسب و کار یا پروژه موردنظر تولید می‌شود. البته باید در نظر داشت که این سیستم، مانند یک موجود زنده، می‌تواند با توجه به نیازهای حین پروژه  تکامل پیدا کند. سیستم‌های طراحی برای شرکت‌ها و تیم‌های در حال رشد بسیار سودمند بوده و می‌تواند به پروسه طراحی سرعت ببخشد. همچنین در صورتی که بیش از یک تیم روی پروژه کار کنند، دیزاین سیستم موجب افزایش آگاهی و مسئولیت پذیری نسبت به حفظ هویت برند خواهد شد.

 

 محتوا در دیزاین سیستم

محتوا در سیستم‌های طراحی به سه دسته نام‌گذاری، لحن و صداگذاری و خطا‌ها و اعتبارسنجی‌ها تقسیم می‌شود که همگی به هویت برند بستگی دارد.

 

 طراحی در دیزاین سیستم

اگر بخواهیم از طراحی در دیزاین سیستم صحبت کنیم، باید موارد زیر را در نظر داشته باشیم:

  • فواصل
  • صداها
  •  موشن‌ها
  • اشاره‌ها
  •  تصویرسازی داده‌ها و چارت‌ها
  • تایپوگرافی‌ها
  • رنگ‌ها
  •  آیکون‌ها
  •  تصویرسازی‌ها
  • مرحله‌بندی‌ها

 

مشخصات یک دیزاین سیستم

 

  • هدف و ارزش‌های مشترک

پیش از آغاز کار، هماهنگی تیم‌ها با مجموعه‌ای مشخص از اهداف مشترک لازم است. این اموضوع به ایجاد چشم‌انداز و اطمینان از نگاه تمام افراد در یک جهت کمک خواهد کرد. این اهداف به مرور زمان به صورت طبیعی تکامل می‌یابند. اما باید اطمینان حاصل کرد که آیا تغییرات به طور گسترده منتقل می‌شوند یا خیر. ارزش‌ در حقیقت ایده‌آلی عالی است که با تمرکز بر اهداف برند، به انتخاب‌ها جهت می‌دهد. در واقع باید از آن‌چه طراحی می‌شود اطمینان حاصل کنیم. در کنار این ارزش‌های تجاری می‌توان برخی از ارزش‌های تیمی را نیز تعریف کرد تا بتوان از این طریق کارمندان را در یک وضعیت ذهنی مشترک قرار داد.

  • اصول طراحی

نخستین چیزی که باید به خاطر سپرد، آن است که اصول طراحی در واقع فراتر از جنبه بصری یک محصول بوده و به تیم‌ها کمک می‌کند تا تصمیمات معنی‌داری در زمینه طراحی بگیرند.

 

دیزاین سیستم

 

  • هویت و زبان برند

هویت باید در تناسب با استراتژی و اهداف برند تعریف شود. الگوهای ادراکی یک برند که همگی با هم الفبای یک نام تجاری هستند را می‌توان بدین شرح -+

.نام برد: عکس‌ها، تصاویر متحرک، رنگ ها، قلم‌ها، نمادها، تصاویر. درحالی که این الفبا نقطه شروع خوبی است اما مطمئناً برای صحبت کردن به یک زبان ابدا کافی نیست. به جهت ساختن بعضی از کلمات و استفاده از این الفبا و برای دست یافتن به جملاتی منطقی باید فراتر برویم. این عناصر برند به قوانینی نیاز دارند که به نوعی دستور زبان و ترکیب سیستم هستند، دیزاین سیستم، با استفاده از بایدها و نبایدها، دستورالعمل‌ها و استفاده از مثال‌های خوب تحقق می‌یابد.

  • اجزا و الگوها

اجزا و الگوها در درون سیستم قرار دارند. در حقیقت همه عناصر ذکر شده قبلی در جهت ایجاد آن‌ها و ارائه یک تجربه سازگار کمک می‌کنند. طراحان و توسعه‌دهندگان به‌صورت مستقیم از اجزای سازنده Sketch استفاده می‌کنند. در خصوص الگوها باید گفت که آن‌ها در حقیقت دستورالعمل‌های ساختمانی هستند که به ما امکان استفاده منطقی و سازگار اجزا مذکور را در کل محصولات می‌دهند.

 

دیزاین سیستم‌های برتر

 

دیزاین سیستم

  • Google Material

این سیستم طراحی در سال ۲۰۱۴، با طراحی مدرن و با هدف ایجاد زبان بصری برای کاربران، توسط گوگل ایجاد شد. متریال دیزاین کمک می‌کند تا تجربیات کاربران در همه دستگاه‌ها و سیستم‌عامل‌ها متحد شود. آن‌چه ایجاد می‌شود یک منبع متن‌باز برای طراحان و گسترش‌دهنده‌ها است. البته نسخه اولیه متریال دیزاین با مشکلات و انتقادهایی همراه بود. اما گوگل در سال ۲۰۱۸ با ارائه نسخه جدید، توانست تا حد زیادی مشکلات و انتقادات را کاهش دهد. در حال حاضر متریال دیزاین در بین طراحان از محبوبیت بالایی برخوردار است و اکثر آن‌ها از این دیزاین سیستم استفاده می‌کنند.

  • Shopify Polaris

شرکت Shopify توسعه دهنده دیزاین سیستم Polaris است. هدف این شرکت از طراحی پولاریس آن است که همه کاربرانش امکان لذت بردن از یک تجربه عالی همراه با طراحی سایت فروشگاهی را داشته باشند. این دیزاین سیستم دستورالعمل‌های مختلفی برای تمام بخش‌های تجربه کار با شاپیفای ارائه کرده و این موضوع در تمام قسمت‌ها از صفحه ادمین گرفته تا صفحه محصول و بخش‌های مختلف دیگر به راحتی قابل مشاهده است. این دیزاین سیستم به طراحان رابط و تجربه کاربری اجازه می‌دهد تا صفحات کاربر پسند برای فروشگاه شاپیفای طراحی نمایند.

  • دیزاین سیستم سنت

سنت یک سیستم دیزاین فارسی و در حقیقت یک زبان مشترک بین همه پلتفرم‌ها است که سایت ایرانی دیوار نیز از آن بهره می‌برد. اگر شما سایتی با کاربری مشابه سایت دیوار دارید، این دیزاین سیستم می‌تواند کمک کننده باشد.

۴.۶/۵ - (۱۶ امتیاز)
نوشین خراسانی

نوشین خراسانی

نوشین از اولین افرادی بود که به تیم ما ملحق شد. بعد از دریافت مدرکش در مقطع کارشناسی در رشته روانشناسی و کار در یک آژانس بازاریابی، متوجه علاقه زیادش به دیجیتال مارکتینگ شد. نوشین با تحقیق و یادگیری در زمینه مورد نیاز کسب و کار شما، براتون محتوا تخصصی تولید می‌کنه.

۰ Comments

Submit a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *