جدیدترین مطالب بلاگ :::::::::::::::::::::::::::

 CPM در تبلیغات
پیش از هر چیز، بهتر است بگوییم که CPM اگرچه به معنای Cost per mile تعریف‌‌‌ می‌شود، اما بسیاری از...
بازاریابی داده‌ محور چیست؟
بازاریابی داده محور استراتژی استفاد‌ه از اطلاعات مشتری برای بهبود و هدف‌گذاری خرید و ارسال...
تست A/B چگونه کسب و کار شما ارتقا می دهد؟
همه ما در بسیاری از اوقات هنگام تصمیم‌گیری‌های بزرگ دچار سردرگمی شده و یا در دوراهی قرار می‌گیریم...
بازاریابی پارتیزانی
امروزه تقریبا تمام کسب و کار‌ها تمرکز بسیاری بر بهبود کارایی و اثر بخشی بازاریابی دارند. به همین...
محتوای هدفمند
تولید محتوای هدفمند
نوشین خراسانی
۷ دی ۱۴۰۰

تولید محتوای هدفمند، با ارزش‌ترین نوع تولید محتوا است و چیزی فراتر از تبلیغ و جذب مشتری محسوب می‌شود. یک محتوای هدفمند محتوایی است که علاوه بر تمرکز بر روی موتور‌های جستجو بر روی نیاز مخاطب نیز متمرکز باشد. بدین منظور نویسندگان این نوع محتوا باید شناخت لازم را از مخاطبان خود داشته باشند. در مرحله‌ی بعد یک محتوای مناسب باید دارای نوآوری بوده و در چشم مخاطب متفاوت و جذاب باشد. پس از آن محتوای تولید شده باید قادر باشد مخاطب را در سایت نگه داشته و او را مشغول سازد تا رغبت مشترک شدن در سایت را در او افزایش دهد.

بنابر آن‌چه گفتیم اگر متن شما بسیار کوتاه باشد و نتواند به سوالات مخاطب پاسخ دهد، یا بسیار بلد باشد و از حوصله‌ی مخاطب خارج شود این فرصت طلایی را از دست خواهید داد. محتوای تولید شده باید قابلیت ارتقا سایت مورد نظر در موتور‌های جستجو را نیز داشته باشد و البته بتواند دانش و تخصص نویسنده را به مخاطبان منتقل نماید.

 

بازاریابی محتوا چیست؟

بازاریابی محتوا بخشی از استراتژی بازار و توسعه کسب و کار است که با وجود این که یک اصطلاح تقریبا جدید محسوب می‌شود، از گذشته‌های دور همواره از آن استفاده شده است و البته امروزه در طلایی‌ترین نقطه آن قرار داریم. این نوع بازاریابی همواره بر تولید و توزیع محتوای مناسب، با ارزش، یکپارچه و هدفمند تاکید دارد. به بیانی دیگر این استراتژی با هدف جذب مخاطبین جدید و نگهداری مخاطبان قدیمی به تولید محتوای خوب اصرار می‌ورزد.

 

استراتژی تولید محتوای هدفمند

در مورد استراتژی این نوع محتوا می‌توان گفت که در ابتدا باید نیاز خود را از لحاظ محتوایی بسنجید و به این سوال پاسخ دهید که چه چیزی می‌خواهید به مخاطب خود بگویید؟ محتوای شما باید از همه نظر مناسب کار و موقعیت شما باشد و کاملا مرتبط با آن‌چه هدف شما است، تولید شود. در گام بعدی در نظر داشته باشید که محتوای تصویری شما باید از لحاظ جلوه‌های بصری جذاب و همسو با محتوای متنی باشد. توجه داشته باشید که محتوای شما باید بتواند محصول یا خدمات شما را به خوبی معرفی نموده و در عین حال تکراری به نظر نرسد.

 

برنامه‌ریزی در تولید محتوای هدفمند

به منظور برنامه‌ریزی محتوا ابتدا باید با مفهومی تحت عنوان (تقویم محتوا) آشنا شوید. تقویم محتوا در واقع یک تقویم ساده است که محتوا‌های انتشار یافته، در حال تولید و محتوا‌یی که باید در آینده تولید شود در زمان انتشار خود در آن درج خواهد شد. این طبقه‌بندی موجب می‌شود که تیم شما یک برنامه‌ریزی هدفمند داشته باشد و بتواند تمام ایده‌ها را به صورت پلکانی پیاده نماید. این تقویم در روند تولید محتوا عامل بسیار مهمی است.

 

کاربر هدفمند کیست؟

کاربر هدفمند در حقیقت کاربری است که از حضور خود در دنیای وب هدف مشخصی دارد. به طور مثال اگر کاربری به دنبال یک مطلب در حوزه‌ی پزشکی است، مطالب غیرمرتبط را مطالعه نمی‌نماید. دلیل این مسئله آن است که دقیقا می‌داند که چه چیزی می‌خواهد. بدین ترتیب زمانی که به دنبال خرید یک محصول یا خدمات است، در صورتی از شما خرید می‌کند که محتوای مناسب و ارزشمندی داشته باشید.

 

پرسونا مخاطب

پرسونا مخاطب در حقیقت مجموعه‌ای از همه‌ی ویژگی‌های مخاطب است این می‌تواند شامل سن، علایق، شغل و… باشد. مدیران و نویسندگان محتوا باید در نظر داشته باشند که دید آن‌ها دید مشتری نیست! پس باید به پرسونا و آن‌چه مشتری می‌خواهد توجه نمایند. شناخت خواسته‌ها و نیازهای مشتری بهترین راه برای موفقیت در دنیای کسب‌و‌کار است.

محتوای هدفمند

 

نیاز کاربر در محتوا

همان‌طور که گفتیم نیاز و خواسته‌های مخاطب مهم‌ترین اصل در دنیای کسب‌و‌کار است که اگر رعایت نشود، کسب و کار محکوم به شکست خواهد بود. حجم بالای تبلیغات در دنیای امروز می‌تواند مخاطب را دل‌زده کند. پس باید با توجه به نیاز مشتری تبلیغ، تولید محتوا و عرضه نمود.

 

عناوین در تولید محتوای هدفمند

عناوین یک متن جزو اولین کلماتی است که در چشم مخاطبان نمایان می‌شود و با نگاه اول به آن‌ها می‌گوید که قرار است در مورد چه چیزی بخوانند. در انتخاب این عنوان‌ها باید بسیار حساسیت به خرج داد و دقت نمود تا مقارن با متن نبوده و جذاب باشند. فراموش نکنید که عنوان خوب می‌تواند مخاطب شما را به وجد بیاورد.

 

محتوای کاربر محور و محتوای جستجو محور

به یاد داشته باشید که در زمینه تولید محتوا همواره دو راه پیش روی شما قرار دارد، اولی محتوای کاربر محور است، که متمرکز بر کیفیت محتوا بوده و هدف آن دادن اطلاعات مفید و کامل به مخاطب است، در مقابل محتوای جستجو محور قرار دارد که تمرکز آن بر در دسترس بودن محتوا است و تولیدکننده‌ این محتوا در تلاش است تا مطالب مد نظر خود را در دسترس مخاطبان قرار داده و از این طریق آن‌ها را به سمتی که می‌خواهد راهنمایی نماید. در نهایت می‌توان با ترکیب این دو روش به بهترین حالت ممکن رسید.

 

تم محتوایی چیست؟تم محتوایی در محتوای هدفمند

تم محتوایی را می‌توان به سبدی از محتوا تشبیه نمود که با نیازها و هدف‌های مخاطب و تولید‌کننده محتوا سازگار است. البته باید گفت که تعیین تم محتوایی کار آسانی نیست و انتخاب یک تم بسیار زمان‌بر است. در خصوص مزایای آن نیز باید به کاربر‌پسند‌تر شدن محتوا، ایده‌یابی آسان‌تر برای تولید محتوا، افزایش اعتبار برند و سئوی بهتر اشاره نمود. به طور مثال می‌توان به تم‌آموزشی در محتوا و تم اشتراک‌جمعی در محتوا، اشاره نمود.

۵/۵ - (۵ امتیاز)
نوشین خراسانی

نوشین خراسانی

نوشین از اولین افرادی بود که به تیم ما ملحق شد. بعد از دریافت مدرکش در مقطع کارشناسی در رشته روانشناسی و کار در یک آژانس بازاریابی، متوجه علاقه زیادش به دیجیتال مارکتینگ شد. نوشین با تحقیق و یادگیری در زمینه مورد نیاز کسب و کار شما، براتون محتوا تخصصی تولید می‌کنه.

۰ Comments

Submit a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *