جدیدترین مطالب بلاگ :::::::::::::::::::::::::::

 CPM در تبلیغات
پیش از هر چیز، بهتر است بگوییم که CPM اگرچه به معنای Cost per mile تعریف‌‌‌ می‌شود، اما بسیاری از...
بازاریابی داده‌ محور چیست؟
بازاریابی داده محور استراتژی استفاد‌ه از اطلاعات مشتری برای بهبود و هدف‌گذاری خرید و ارسال...
تست A/B چگونه کسب و کار شما ارتقا می دهد؟
همه ما در بسیاری از اوقات هنگام تصمیم‌گیری‌های بزرگ دچار سردرگمی شده و یا در دوراهی قرار می‌گیریم...
بازاریابی پارتیزانی
امروزه تقریبا تمام کسب و کار‌ها تمرکز بسیاری بر بهبود کارایی و اثر بخشی بازاریابی دارند. به همین...
تست A/B
تست A/B چگونه کسب و کار شما ارتقا می دهد؟
شکیبا اجتهادی
۱۹ اسفند ۱۴۰۰

همه ما در بسیاری از اوقات هنگام تصمیم‌گیری‌های بزرگ دچار سردرگمی شده و یا در دوراهی قرار می‌گیریم که این انتخاب‌ها گاهی ممکن است بسیار گران تمام شود؛ به خصوص اگر پای هزینه مالی در میان باشد. تست A/B یک آزمایش بسیار مفید و کاربردی است که بسیاری از افراد در دیجیتال مارکتینگ یا تبلیغات مختلف از آن استفاده می‌کنند تا بتوانند از این دوراهی با کم‌ترین ضرر و بیشترین سود گذرکنند.

از تست A/B می‌توان برای آزمایش کارایی تقریبا همه‌چیز استفاده کرد. از کپی (متن تبلیغاتی) در وب‌سایت و بنر تبلیغاتی گرفته تا انتخاب بهترین نسخه ایمیل‌ به کمک این تست قابل تعیین است تا شما بتوانید پیش از هزینه کردن کل بودجه خود برای انتشار محتوایی که نتیجه دلخواه را برای شما به همراه نمی‌آورد، روش درست را پیدا کنید. اثر این تست بر نتیجه نهایی کمپین‌های مختلف بی‌نظیر است و نرخ  ROIرا به شدت افزایش و ریسک شکست شما را کاهش می‌دهد. بنابراین اگر می‌خواهید بیشتر با این تست آشنا شوید در ادامه این مقاله با ما همراه شوید.

 

تست A/B چیست؟

تست A/B روشی است که با آن می‌توانید دو نسخه از یک وبسایت، اپلیکیشن، ایمیل یا … را با یکدیگر مقایسه کنید تا متوجه شوید که کدام‌یک بهتر عمل می‌کنند. به بیان دیگر، در این تست دو نسخه متفاوت از یکی از موارد گفته شده مانند CTA، تبلیغ پاپ آپ، بنر تبلیغاتی و… به صورت تصادفی به گروه‌های مختلفی از مخاطبان نمایش داده می‌شود؛ در این حالت می‌توانید میزان استقبال کاربران و نرخ تبدیل را برای هریک از دو ورژن بدست آورید و این نتایج را با یکدیگر مقایسه کنید. زمانی‌که نمایش این دو نسخه به صورت رندوم انجام می‌شود، تفسیر نتایج بسیار دقیق‌‌تر خواهد بود.

در این تست، یک نسخه از موضوع موردنیاز به عنوان ورژن کنترل در نظرگرفته می‌شود و در نسخه دیگر برخی از عناصر اصلی تغییر می‌کند. البته این امکان وجود دارد که چندین تغییر به صورت همزمان اتفاق بیوفتد اما ممکن است کار را برای شما دشوار کند زیرا متوجه نمی‌شوید کدام تغییر موجب بهبود یا تضعیف عملکرد آن شده است.

 

چرا انجام این تست اهمیت دارد؟

یکی از دلایل موفقیت یک کسب  و کار رفتارشناسی مخاطبان و علایق آن‌ها است. شما به عنوان یک فروشنده لازم است بدانید که مشتریان شما چه سبک کاری را بیشتر می‌پسندند و از چه روشی بهتر نتیجه خواهید گرفت. بنابراین اگر این احتمال وجود داشته باشد که یک نسخه بتواند به اندازه دو، سه، یا حتی چهار برابر بهتر از نسخه دیگر کار کند و نرخ تبدیل بالاتری داشته باشد، چرا از تست A/B استفاده نکنیم؟

اگر تست A/B را به طور مستمر برای کارهای خود بکار ببرید، نتیجه را به طرز قابل توجهی ارتقا خواهید داد. زیرا با انجام این روش می‌توانید نقاط بهبود یافته و مثبت کار خود را افزایش داده و در دیجیتال مارکتینگ بهبود پیدا کنید.

تست A/B

مزایای انجام تست A/B

به صورت کلی می‌توان این موارد را جز مزایای انجام تست A/B دانست:

  • شناخت بیشتر از مخاطبان هدف
  • افزایش نرخ تبدیل
  • هم‌سو شدن با ترندها
  • کاهش نرخ پرش یا Bounce Rate

چگونه تست A/B آغاز کنیم؟

در ابتدا باید بدانید که چه چیزی را آزمایش می‌کنید و این آزمایش در کجا انجام می‌شود. برای مثال اگر قرار است از تست در وب سایت خود استفاده کنید بهتر است تمامی المان‌های مختلف سایت را مورد بررسی قرار دهید. به طور کلی مراحل فریم ورک برای تست A/B به این صورت است:

  • جمع‌آوری اطلاعات از طریق گوگل آنالیز یا ابزارهایی که تست A/B در اختیار شما قرار می‌دهد تا بتوانید نقاط پربازدید سایت خود را مشاهده کنید.
  • تعیین اهدافی که در تبدیل کاربر به مشتری دارید.
  • طرح تئوری و فرضیاتی درباره تست A/B که دلیل بازدهی نسخه‌ها نسبت به یکدیگر را مشخص کنند.
  • در این مرحله باید تغییرات دلخواه را روی مسئله مورد آزمایش خود اعمال کنید. بهتر است در این مرحله تمام متغیر‌ها را شناسایی کنید تا بتوانید نتایج حاصل را بررسی کنید.
  • تست A/B خود را آغاز کنید و منتظر بمانید.
  • در نهایت وقت تحلیل نتایج می‌رسد که می‌توانید با کمک ابزارهای اختصاصی مانند Optimizely یا گوگل آنالیز تفاوت عملکرد کاربران را بررسی کنید.

نکات پایانی

قطعا بدون ایجاد تغییرات هیچ پیشرفتی حاصل نمی‌شود پس چه بهتر از این‌که بتوانید به این آگاهی برسید که چه نکاتی می‌تواند بهبود شما را تضمین کند تا بتوانید در آینده نیز از آن بهره ببرید. اگر جز وب سایت‌های پربازدیدی هستید که فروش کمی دارند، استفاده از تست A/B می‌تواند کمک بسیاری به افزایش فروش شما داشته باشد. همچنین اگر نیاز به مشاوره یا اطلاعات مربوط به حوزه کاری خود داشتید می‌توانید با متخصصان ما در شرکت نیپاسیستم از طریق صفحه تماس با ما در ارتباط باشید.

Rate this post
شکیبا اجتهادی

شکیبا اجتهادی

دانش آموخته مهندسی معماری - کار خود را با تولید محتوا به زبان انگلیسی برای وب سایت های خارجی آغاز کرده و به تازگی وارد عرصه سئو و دیجیتال مارکتینگ شده است.

۰ Comments

Submit a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *