جدیدترین مطالب بلاگ :::::::::::::::::::::::::::

 CPM در تبلیغات
پیش از هر چیز، بهتر است بگوییم که CPM اگرچه به معنای Cost per mile تعریف‌‌‌ می‌شود، اما بسیاری از...
بازاریابی داده‌ محور چیست؟
بازاریابی داده محور استراتژی استفاد‌ه از اطلاعات مشتری برای بهبود و هدف‌گذاری خرید و ارسال...
تست A/B چگونه کسب و کار شما ارتقا می دهد؟
همه ما در بسیاری از اوقات هنگام تصمیم‌گیری‌های بزرگ دچار سردرگمی شده و یا در دوراهی قرار می‌گیریم...
بازاریابی پارتیزانی
امروزه تقریبا تمام کسب و کار‌ها تمرکز بسیاری بر بهبود کارایی و اثر بخشی بازاریابی دارند. به همین...
تحقیق کاربری
تحقیق کاربری یا User Research چیست؟
نوشین خراسانی
۶ بهمن ۱۴۰۰

تحقیق کاربری بر درک صحیح رفتار، خواسته‌ها و نیازمندی‌های کاربر تمرکز دارد. این پدیده کمک می‌کند تا صاحبان سایت‌ها و صفحات موجود در شبکه‌های اجتماعی بتوانند به درکی صحیح و کامل از مشتریان یا کاربران خود دست پیدا نمایند. تحقیق کاربری بیشتر برای بهبود کاربردپذیری محصولات یا خدمات استفاده می‌شود و در بازاریابی هم نقش مهمی به عهده دارد. اطلاعات به دست آمد‌ه از تحقیقات، در تصمیم‌گیری‌های تولیدکنند‌ه حین طراحی محصول نقش به‌سزایی دارد.

در ادامه قصد داریم به برخی از روش‌های مرسوم تحقیقات کاربری را نام ببریم:

  • Card Sorting
  • Experts Review
  • Individual Interview
  • Prototyping
  • Survey
  • Contextual Interview
  • First Click Testing
  • Focus Groups
  • (System Usability Scale (SUS
  • Task Analysis

 

 نقش نظارت و مشاهده در تحقیق کاربری

قدم نخست در جهت انجام تحقیق، فرا گرفت‍‌‍ن مهارت مشاهد‌‌ه بهتر دنیای اطراف است. مشاهد‌ه کردن معمولا به عنوان یک مهارت ساده در نظر گرفت‍‌‍ه می‌شود و به همین علت ممکن است جدی گرفت‍‌‍ه نشود. این در حالی است که مشاهدات درست و یادداشت برداری از آن‌ها باعث می‌شود تا بتوانیم در آینده الگوهای مختلفی را در بین گروه‌های مختلف کاربران تشخیص دهیم. این امکان وجود دارد که در مراحل مختلف طراحی یک محصول به مشاهدات کاربران برای دست‌یابی به نتیجه بهتر نیاز پیدا کنیم. در این زمان نمونه برداری از کاربران و مشاهده و زیر نظر گرفتن دقیق رفتارها و برخوردهایی که آن‌ها با محصول دارند، می‌تواند برای بهینه‌سازی رفتار مشتری با محصول هم کمک‌کننده باشد.

 

مصاحبه‌ها

مصاحبه کردن از روش‌های تحقیقاتی بسیار موثر است که به شناخت شخصیت و علاقه کاربران کمک نموده و نقاط درد آن‌ها را می‌یابد. همچنین مصاحبه‌های رو در رو یک روش ارتباطی اثبات شده و صحیح بین محققان، کاربران و ذینفعان است. در این روش تلاش می‌شود که بینش‌ها و نقاط درد بیشتری جمع آوری شود که ممکن است با روش‌های دیگر دسترسی به آن‌ها حاصل نشود. مصاحبه‌ها حتما باید توسط طراحانی باتجربه کاربری بالا، به صورت کامل برنامه‌ریزی شده باشد. سوالات از پیش تعیین‌شده‌ باید در جلسه مصاحبه پرسیده شود. این سوالات باید واضح و قابل درک برای تمام افراد شرکت‌کننده باشند.

 

تحقیق کاربری

 

می‌توان مصاحبه را از طریق تلفن، اسکایپ یا یک جلسه حضوری انجام داد. مهم‌ترین نکته آن است که فقط سوالات باز پرسید‌ه شو‌د. محدودیت موجود در سوالات مستقیم یا چندگزینه‌ای، ارزشمندترین اطلاعات کاربران را از بین خواهد برد. باید اجازه داد که شرکت‌کنندگان به میزان کافی فکر کرده و سپس پاسخ دهند. به طور مثال می‌توان چیزی شبیه به این را امتحان کرد : “چه چیزی شما را در خصوص سبد خرید بیشتر به چالش می‌کشد؟”

پنج الی شش مصاحبه، می‌تواند نقاط درد کافی در خصوص یک محصول را مشخص و  نکات قابل توجه را معین نماید. فراوانی نتایج مشابه می‌تواند به اولویت‌بندی این مشکلات کمک کند. پس از یافتن نقاط اصلی درد؛ باید برای حل آن‌ها مصاحبه‌های عمیق‌تری به انجام برس‍‌‍د تا جزئیات بیشتری کشف شو‌د. مصاحبه‌ها از کمک‌کننده‌ترین ابزارها در زمینه دیجیتال مارکتینگ نیز هستند.

 

نظرسنجی‌ها و پرسشنامه‌ها

پرسشنامه‌ها و نظرسنجی‌ها، راهی ساده برای جمع‌آوری حجم زیادی از اطلاعات در خصوص یک گروه خاص در زمانی کوتاه است. همچنین این روش‌ها به مقدار زیادی کاربردی و ارزان هستند. نظرسنجی از جمله روش‌هایی است که طراحان با تجربه کاربری می‌توانند به صورت آنلاین و با استفاده از ابزارهای متنوع آنلاین استفاده کنند. البته پرسشنامه‌ها و نظرسنجی‌ها معایبی نیز دارند. یکی از معایب پرسشنامه این است که محقق نمی‌تواند مستقیماً با پاسخ دهندگان تعامل داشته باشد.

زمانی که نظرسنجی‌ها به ورود به سیستم یا وارد کردن اطلاعات تماس از سوی کاربر نیازی نداشته باشند، میزان پاسخ بسیار بالاتری دریافت می‌شود. در عین حال این روش سبب ناشناس ماندن کاربران خواهد شد و این ناشناس بودن باعث می‌شود که شفاف‌سازی یا درخواست جزئیات بیشتر، غیر ممکن باشد.

 

گروه‌های متمرکز یا Focus Groups

از دیگرروش‌های تحقیق کاربری می‌توان گروه‌های متمرکز را نام برد. گروه‌های متمرکز در حقیقت جلساتی هستند که به طور معمول از ۵ تا ۱۰ نفر از افرادی که  مصرف‌کنند‌ه محصول یا سرویس شما هستند تشکیل شده است. در این جلسات از طریق گفتگوهایی که حول محور‌های مشخص صورت می‌گیرد مواردی معین می‌شود که شما بر اساس آن‌ها نگرش‌ها، باورها، خواسته‌ها و واکنش‌های آن‌ها را نسبت به محصول مورد نظر متوجه خواهید شد. در حقیقت گروه‌های‌کاربری یا کانونی مصاحبه‌هایی هستند که در زمانی کوتاه با یک گروه از مصرف‌کنندگان انجام می‌شوند. هدف این مصاحبه‌ها کشف خواسته‌ها و نگرش مخاطبان است. مسئول برگزاری این نوع مصاحبه‌ها ، ۵-۱۰ شرکت‌کننده را به بحث در مورد مجموعه‌ای از موضوعات هدایت نمود‌ه و با پرسید‌ن سوالاتی از پیش تعیین شد‌ه به جمع‌آوری اطلاعات از نظرات، بازخوردها و پیشنهادات آن‌ها از راه تمرین و بحث می‌پردازد.

Rate this post
نوشین خراسانی

نوشین خراسانی

نوشین از اولین افرادی بود که به تیم ما ملحق شد. بعد از دریافت مدرکش در مقطع کارشناسی در رشته روانشناسی و کار در یک آژانس بازاریابی، متوجه علاقه زیادش به دیجیتال مارکتینگ شد. نوشین با تحقیق و یادگیری در زمینه مورد نیاز کسب و کار شما، براتون محتوا تخصصی تولید می‌کنه.

۰ Comments

Submit a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *