جدیدترین مطالب بلاگ :::::::::::::::::::::::::::

 CPM در تبلیغات
پیش از هر چیز، بهتر است بگوییم که CPM اگرچه به معنای Cost per mile تعریف‌‌‌ می‌شود، اما بسیاری از...
بازاریابی داده‌ محور چیست؟
بازاریابی داده محور استراتژی استفاد‌ه از اطلاعات مشتری برای بهبود و هدف‌گذاری خرید و ارسال...
تست A/B چگونه کسب و کار شما ارتقا می دهد؟
همه ما در بسیاری از اوقات هنگام تصمیم‌گیری‌های بزرگ دچار سردرگمی شده و یا در دوراهی قرار می‌گیریم...
بازاریابی پارتیزانی
امروزه تقریبا تمام کسب و کار‌ها تمرکز بسیاری بر بهبود کارایی و اثر بخشی بازاریابی دارند. به همین...
تبلیغات کلیکی
تبلیغات کلیکی چیست؟
نوشین خراسانی
۱۵ دی ۱۴۰۰

تبلیغات کلیکی به نوعی از تبلیغات گفته می‌شود که تحت عنوان PPC هم شناخته می‌شود که نام آن در حقیقت از روش پرداخت آن گرفته شده است. در این روش پرداخت سفارش دهنده تبلیغ به ازای تعداد کلیک‌هایی که روی تبلیغ انجام می‌شود هزینه پرداخت می‌کند. از این رو این تبلیغ‌ها سبب صرفه‌جویی در هزینه‌های سفارش دهنده تبلیغ می‌شود، چرا که تبلیغ او ممکن است در صفحات مختلفی نمایش داده شود و افراد زیادی آن را ببینند. این در حالی است که قرار نیست در ازای نمایش تبلیغ هزینه‌ای پرداخت شود، بلکه تنها به ازای تعداد دفعاتی که روی تبلیغ مورد نظر کلیک شده، هزینه پرداخت می‌شود.

 

انواع تبلیغات کلیکی

 

الف.تبلیغات کلیکی نمایشی

در این شیوه سفارش دهنده تبلیغ خودت را که می‌تواند به صورت بنر یا متن باشد را به‌وسیله یک شرکت ارائه‌دهنده تبلیغات کلیکی در سایت‌ها و اپلیکیشن‌های پربازدید منتشر می‌نماید. از لحظه انتشار این تبلیغ به ازای هر کلیکی که کاربران روی تبلیغ مورد نظر بکنند، باید مبلغی پرداخت شود. این نوع تبلیغ به دو زیر شاخه دیگر قابل‌تقسیم است که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم نمود.

 

۱.تبلیغات بنری استاندارد

این نوع تبلیغات بیشتر در سایت‌های خبری استفاده می‌شود که در حقیقت همان عکس‌های مستطیلی در حاشیه صفحات سایت‌ها هستند که سعی در جلب توجه کاربران دارند. این بنرها در جایی مانند حاشیه هدر و لابه‌لای پست‌‌‌ها قرار می‌گیرند که سبب می‌شود کاربران هیچ‌جوره نتوانند آن‌ها را نادیده بگیرند. به همین دلیل این نوع تبلیغات برای شناساندن برندها در میان مردم یا همان برند آگاهی بسیار مفید است.

 

۲.تبلیغات بنری همسان

به صورت کلی می‌توان گفت که در تبلیغات همسان، ظاهر تبلیغ شما با سایت نمایش‌دهنده هماهنگ می‌شود تا تبلیغاتی بودن آن کمتر احساس شود. در تبلیغات همسان بنری نیز این این موضوع صادق است.

 

ب.تبلیغات کلیکی در جستجو

در عرصه بازاریابی دیجیتال، تبلیغات در جستجو از بهترین راه‌ها برای معرفی محصولات یا خدمات محسوب می‌شود. چرا که وقتی کاربران در خصوص چیزی جستجو می‌کنند، به آن نیاز دارند یا در خصوص آن کنجکاو هستند. پس اگر بتوانیم درست زمانی که مشتریان در حال جستجو هستند، خودمان را نشان دهیم، بهترین موقعیت را برای فروش خواهیم داشت. لازم به ذکر است که نرخ تبدیل بازدید کننده به مشتری در این شیوه نسبت به تبلیغات بنری بالاتر است.

 

در روش تبلیغات کلیکی در جستجو شما یک کمپین با تعدادی کلمات کلیدی مرتبط با کسب‌وکارتان تعریف می‌کنید و مبلغی را به عنوان بودجه کمپین در نظر می‌گیرید .حال اگر کاربران آن کلمات را جستجو کنند با تبلیغ شما روبرو خواهند شد و اگر روی آن تبلیغ کلیک کنند، مبلغی از بودجه کمپین‌تان (به ازای هر کلیک) کسر خواهد شد . نتایجی که با علامت AD مشخص می‌شوند در حقیقت نتایج پولی هستند. در این میان گوگل ادز بهترین و قدرتمندترین راه تبلیغات در جستجو است.

 

تبلیغات کلیکی

 

مزایا تبلیغ کلیکی

وقتی از مزایای تبلیغات کلیکی یا معایب آن حرف می‌زنیم، ابتدا باید مشخص کنیم که این مزایا و معایب را در مقایسه با چه چیزی می‌سنجیم و اعلام می‌کنیم. به‌طور مثال در صورتی که تبلیغات کلیکی را با اجاره‌ی بنر در سایت‌های پرمخاطب مقایسه کنیم، وضعیت با زمانی که تبلیغات کلیکی را با استفاده از سئو مقایسه می‌کنیم متفاوت است. با تأکید بر این نکته، به سراغ مرور مزیت‌های استفاده از تبلیغات کلیکی می‌رویم.

 

سرعت دریافت پاسخ

در صورتی که بخواهیم تبلیغات کلیکی را با سئو مقایسه کنیم، باید بگوییم که مزیت تبلیغ کلیکی آن است که به شما این قابلیت را می‌دهد که سرع‌تر نتیجه بگیرید. این در حالی است که حتی سریع‌ترین و حرفه‌ای‌ترین پروژه‌ی سئو هم هفته‌ها زمان می‌برد تا به ثبات برسد و یک ترافیک دائمی را به سمت سایت شما هدایت کند. با تبلیغات کلیکی، ظرف چند ساعت می‌توانید ترافیک را به سمت سایت خود هدایت کنید. بنابراین تبلیغات کلیکی می‌تواند برای اجرای کمپین های تبلیغاتی پُرفشارِ مقطعی، بسیار مناسب باشد.

 

اثرگذاری روی یگ گروه خاص

تبلیغات کلیکی هم در مقایسه با سئو و هم در قیاس با تبلیغات نمایش محور و اجاره‌ی فضای تبلیغاتی، دست شما را برای هدف قرار دادن یک گروه خاص بازتر می‌گذارد. البته این مسئله تا حد زیادی وابسته به سرویس‌دهنده‌‌ای است استفاده می‌کنید. سرویس‌دهنده‌های پر قدرت به شما اجازه می‌دهند که مخاطب خودتان را بر اساس منطقه جغرافیایی، ساعت نمایش تبلیغ، سن و جنسیت مخاطب و… انتخاب کنید. در اجاره‌ی فضای تبلیغاتی، حداکثر پارامتری که در اختیار شما قرار می‌گیرد، انتخاب سایت یا صفحه‌ی مناسب است. این در حالی است که در سئو، ابزار اصلی شما برای هدف گرفتن مخاطب خاص، فقط انتخاب کلمات کلیدی مناسب است.

 

امکان اندازه‌گیری دقیق سود نسبت به هزینه

کمپین های تبلیغ کلیکی در مقایسه با سئو، از نظر عددی شفافیت بیشتری دارند. به صورت دقیق مشخص است که شما برای هر کلیک چه اندازه هزینه کرده‌اید. در صورتی که ابزارهای ردگیری مناسبی در سایت خود در نظر بگیرید، به شکل دقیقی می‌توانید مشاهده کنید که چه میزان از کلیک‌ها به سرنخ یا مشتری نهایی تبدیل شده‌اند. بنابراین معمولاً به سرعت می‌توانید درباره‌ی اثربخشی این نوع کمپین‌ها تصمیم بگیرید. البته سنجش و ارزیابی پروژه‌های سئو هم امکان‌پذیر است. اما نه در این حد که یک جدول روی میز شما قرار بگیرد و دقیقاً عدد هزینه و عدد فروش مشخص شود. خصوصاً این‌که سئو یک پروژه نیست و یک فعالیت عملیاتی ادامه‌دار محسوب می‌شود.

Rate this post
نوشین خراسانی

نوشین خراسانی

نوشین از اولین افرادی بود که به تیم ما ملحق شد. بعد از دریافت مدرکش در مقطع کارشناسی در رشته روانشناسی و کار در یک آژانس بازاریابی، متوجه علاقه زیادش به دیجیتال مارکتینگ شد. نوشین با تحقیق و یادگیری در زمینه مورد نیاز کسب و کار شما، براتون محتوا تخصصی تولید می‌کنه.

۰ Comments

Submit a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *