جدیدترین مطالب بلاگ :::::::::::::::::::::::::::

 CPM در تبلیغات
پیش از هر چیز، بهتر است بگوییم که CPM اگرچه به معنای Cost per mile تعریف‌‌‌ می‌شود، اما بسیاری از...
بازاریابی داده‌ محور چیست؟
بازاریابی داده محور استراتژی استفاد‌ه از اطلاعات مشتری برای بهبود و هدف‌گذاری خرید و ارسال...
تست A/B چگونه کسب و کار شما ارتقا می دهد؟
همه ما در بسیاری از اوقات هنگام تصمیم‌گیری‌های بزرگ دچار سردرگمی شده و یا در دوراهی قرار می‌گیریم...
بازاریابی پارتیزانی
امروزه تقریبا تمام کسب و کار‌ها تمرکز بسیاری بر بهبود کارایی و اثر بخشی بازاریابی دارند. به همین...
دیتا استراتژی
تاثیر دیتا استراتژی بر تجربه مشتری
شکیبا اجتهادی
۲۹ آذر ۱۴۰۰

با مشکلاتی که پس از همه‌گیری ویروس کرونا رخ داد، تغییرات در خرید مشتریان به سرعت اتفاق افتاد. بنابراین سازمان‌ها باید برای بقای خود، ابتکارات خود را در راستای تحولات دیجیتال تسریع می‌کردند تا بتوانند به سرعت به اهداف خود برسند. دیتا استراتژی (به انگلیسی Data Strategy) به ما کمک می‌کند راحت‌تر به اهداف برسیم. در Crate and Barrel، فروش آنلاین بیش از نیمی از کسب و کار ما را تشکیل می‌داد. ما شاهد افزایش بیش از ۴۰ درصدی فروش آنلاین از زمان شروع همه‌گیری بوده‌ایم. در حال حاضر، فروشگاه های آنلاین بیش از ۶۵ درصد از کل تجارت ما را تشکیل می‌دهد.

آینده دیتا استراتژی

همان‌طور که به آینده نگاه می‌کنیم، انقلابی حتی بزرگ‌تر را در افق می‌بینیم؛ انقلابی که با تعامل دیجیتال و فیزیکی با هم ترکیب شده‌اند تا یک تجربه تجارت الکترونیک کاملاً یکپارچه برای استراتژی داده و بسیار شخصی‌سازی شده را شکل دهند. این امر با استفاده از فناوری تجزیه و تحلیل داده‌ها امکان‌پذیر می‌شود، که تجربه‌های شخصی‌شده‌تر و همه‌جانبه‌تری را برای مشتریانمان ارائه می‌دهد. این تجربه به شرکت در راستای رسیدن به اهداف خرده‌فروشی پویای خود کمک کنیم.

سازمان‌ها باید برای بقای خود، ابتکارات بازاریابی دیجیتال را تسریع می‌کردند و به آن‌ها اجازه می‌داد موانع قبلی را دور بزنند و خیلی زودتر از حد انتظار به اهداف بلندمدت برسند. تمایز بین تجربیات آنلاین و آفلاین در استراتژی داده بسیار نامشخص است. برای همین نیاز به داشتن اطلاعات بیشتر در زمینه رفتار مشتریان بیشتر شده است تا بتوان سفارشات را شخصی‌سازی کرده و به گروه‌های مختلف مصرف کننده ارسال کرد.

با این وجود، تعامل با مشتریان در هر زمینه‌ای متفاوت است. فروشگاه‌های فیزیکی، تجربه‌های الهام بخش بیشتری را پیشنهاد می‌دهند. از خریداران دعوت می‌کنند تا وارد شوند و گشت بزنند، به صورت فیزیکی با محصولات تعامل داشته باشند و کالای موردنظر خود را بیابند. از طرفی، خرده‌فروشی دیجیتال معمولاً شخصی‌تر و هدایت‌شده‌تر است. اگرچه در حال حاضر فاقد حس لمسی است که به خرید حضوری جان می‌دهد. پیوستن به طبیعت الهام بخش و دانش ‌‌خرده‌فروشی فیزیکی غنی و شخصی‌سازی خرده‌فروشی دیجیتال، آینده خرید آنلاین است.

چالش‌ها در دیتا استراتژی

یکی از مهم‌ترین چالش‌هایی که خرده‌فروشان هنگام تجربه مشتری دیجیتال دارند، تکمیل شکاف میان مرور یک وب سایت و گردش در یک فروشگاه فیزیکی است. با تغییر فناوری و قابلیت‌ها، این یک تکامل دائمی بوده است. وب‌سایت‌های اولیه سعی می‌کردند با استفاده از جستجو برای کمک به افراد در جستجوی محصولات، دسته‌های محصولات را جهت هدایت بازدیدکنندگان به صفحات خاص، تکرار کنند. در حالی که اگرچه طراحی وب سایت از نظر زیبایی شناسی مدرن است و دائما به‌روز می‌شود، ساختار خود نسبتاً تغییری ندارد. از آن‌جایی که تأثیرات خارجی و فناوری‌های جدید روزبه‌روز زیاد می‌شوند، شرکت‌ها باید از این فرصت برای ایجاد تجربه کاربری بهتردر استراتژی داده استفاده کنند.

فناوری ابری انقلابی در تجربیات یکپارچه ‌‌خرده‌فروشی

ما در آغاز عصر جدیدی از تجربیات دیتا استراتژی در خرده‌فروشی هستیم که فراتر از استفاده از اینترنت برای تقویت تجربیات فیزیکی است. در عوض، تمرکز جدید بر حداکثرسازی طراحی و داده‌ها برای ایجاد تجربیات خلاقانه‌تر، شخصی‌‌تر و الهام‌بخش‌تر، چه آنلاین و چه آفلاین است که بتوان بهترین‌ها را از هردو را داشت. بخش بزرگی از این انقلاب در خرید دیجیتال، پردازش ابری است. این کار، باعث آسان‌‌تر شدن جمع‌بندی و آنالیز اطلاعات زیاد از منابع متنوع می‌شود. مانند تعداد مشتریان در فروشگاه فیزیکی و یا کالاهای پرطرفدار اینترنتی که به ما در شناخت مشتریان کمک کند.

سرعت و انعطاف‌پذیری پردازش ابری به خصوص هنگام استفاده از داده‌های قدیمی، یکی از فواید اصلی آن است. برای دستیابی به یک تجربه کاربری غنی و شخصی‌سازی‌شده، بایستی سازمان‌ها داده‌های مناسب را در زمان واقعی از نقاط تماس مختلف خود جمع‌آوری کنند. سپس یک منبع داده‌ی واحد ایجاد کنند که نمایانگر نمای کامل مشتری باشد. در Crate and Barrel، ما به شدت به ابزار ذخیره‌سازی و تجزیه و تحلیل داده‌های Big Query در Google Cloud برای صرفه‌جویی در زمان آماده‌سازی منابع داده‌ای، متکی هستیم.

فناوری ابری

اهمیت هم‌افزایی در دیتا استراتژی چیست؟

به لطف آسانی در استفاده از آن، ما از منابع اطلاعاتی ۱۰ برابر بیشتر نسبت به چند سال پیش استفاده می‌کنیم. سپس این داده‌ها تجزیه و تحلیل می‌شوند و به بینش‌های عملی تبدیل می‌شوند که می‌توانند برای تأثیرگذاری بر تعامل بعدی مشتری مورد استفاده قرار گیرند. این به‌نوبه خود باعث ایجاد درآمد می‌شود. علاوه بر این، قابلیت‌های یادگیری ماشینی BigQuery ما را قادر می‌سازد تا مدل‌ها و توصیه‌‌های بیشتری را در مقیاس بدون افزایش هزینه یا اضافه بار منابع ایجاد کنیم. سرعت و انعطاف‌پذیری پردازش ابری، به‌ویژه در هنگام شکست سیلو داده‌های سنتی، یک مزیت واضح است.

هم‌افزایی برای استراتژی داده‌ها در پلتفرم‌های گوگل به ما این امکان را می‌دهد که از داده‌های متنی برای بهینه‌سازی و بهبود اثربخشی تبلیغات خود استفاده کنیم.در حالی که به مقیاس‌بندی سرمایه‌گذاری‌هایمان ادامه می‌دهیم، استفاده بهتری داشته باشیم. همچنین به ما کمک کرد تا بازده هزینه‌های تبلیغاتی خود را دو برابر کنیم و در عین حال سرمایه‌گذاری‌مان را تا ۲۰ درصد افزایش دهیم.

پس از آن چه می‌شود؟

آینده فروشگاه‌ها تاکید بیشتری بر تکنولوژی تیمی، طراحان و بازاریابان دارد تا با سرعت بیشتری از مشتری مدرن امروز، نوآوری کند. ما با جابه‌جایی اطلاعات‌ در میان منابع مختلف در فضاهای ابری یا استقرار فناوری تجزیه و تحلیل داده‌ها، به تیم‌ها کمک می‌کنیم. این کار باعث می شود تا زیرک باشند و سریع واکنش نشان دهند. علاوه بر بازاریابی، ما پیش ازاین از BigQuery جهت آشکار کردن بینش‌های مشتری و ایجاد فرصت جهت بهبود را در طول فرآیند سفارش استفاده کردیم. ما در تلاش هستیم تا در زمان تولید محصول و چه در لحظات آخر تحویل، شفافیت و تجربیات بدون اصطکاک را در محصول ایجاد کنیم. نحوه استفاده سازمان‌ها از داده‌ها برای تقویت عملیات دیجیتال و فیزیکی، نه فقط خرده‌فروشی، بلکه همه صنایع را متحول می‌کند. ما فرصتی برای ایجاد سود استراتژیک در تجربه مشتری خود بسازیم، که همه این‌ها با داده‌ها شروع می‌شود.

۵/۵ - (۱۶ امتیاز)
شکیبا اجتهادی

شکیبا اجتهادی

دانش آموخته مهندسی معماری - کار خود را با تولید محتوا به زبان انگلیسی برای وب سایت های خارجی آغاز کرده و به تازگی وارد عرصه سئو و دیجیتال مارکتینگ شده است.

۰ Comments

Submit a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *