جدیدترین مطالب بلاگ :::::::::::::::::::::::::::

 CPM در تبلیغات
پیش از هر چیز، بهتر است بگوییم که CPM اگرچه به معنای Cost per mile تعریف‌‌‌ می‌شود، اما بسیاری از...
بازاریابی داده‌ محور چیست؟
بازاریابی داده محور استراتژی استفاد‌ه از اطلاعات مشتری برای بهبود و هدف‌گذاری خرید و ارسال...
تست A/B چگونه کسب و کار شما ارتقا می دهد؟
همه ما در بسیاری از اوقات هنگام تصمیم‌گیری‌های بزرگ دچار سردرگمی شده و یا در دوراهی قرار می‌گیریم...
بازاریابی پارتیزانی
امروزه تقریبا تمام کسب و کار‌ها تمرکز بسیاری بر بهبود کارایی و اثر بخشی بازاریابی دارند. به همین...
آرکی تایپ در برندسازی
بررسی آرکی تایپ در برندسازی
شکیبا اجتهادی
۳۰ دی ۱۴۰۰

برندسازی یکی از اساسی‌‌ترین مراحل برای هر کسب و کار و شرکتی است. بنابراین شاخه‌های متعددی در خود دارد که یکی از آن‌ها تعیین شخصیت یا هویت برند است. آرکی تایپ در برندسازی اهمیت بسیار زیادی دارد. بنابراین اگر اطلاعات کافی را در این زمینه ندارید، در این مقاله همراه ما باشید تا با ویژگی ها، مزایا و انواع آن آشنا شوید.

برای شخصیت دادن به برند‌ها در برندسازی از الگوها یا نمادهای مختلف و متنوع استفاده می‌شوند. در طول تاریخ نیز بشر برای به پایان رساندن کارها و موفقیت، همیشه در حال الگوگرفتن از دیگران بوده است.

 

آرکی تایپ چیست؟

آرکی تایپ در برندسازی فراتر از یک لوگو یا‌‌ ترکیب رنگ‌های آن است و از شخصیت کارکنان تا نحوه برخورد آن‌ها با مشتریان، سبک تبلیغات، نحوه مدیریت و ارائه خدمات را در بر می‌گیرد. Archetype از دو کلمه Arch و Type تشکیل شده است. کلمه Arch به معنای اصالت، قدمت و کهن بودن است. پسوند Type هم به معنای مدل، الگو و نماد است. بنابراین‌‌ ترکیب این دو کلمه باعث شده است که کهن الگو به وجود بیاید. گوستاو یونگ آرکی تایپ را این‌گونه تعریف می‌کند:

” آرکی تایپ بازتابی از الگوی اندیشه، تصویر، نماد و …. است که در روح و روان فرد تعریف شده و می‌شود. “

یکی از بزرگ‌‌ترین اشتباهاتی که بسیاری از افراد انجام می‌دهند، اشتباه لوگو با آرکی تایپ است. در نظر داشته باشید که آرکی تایپ در برندسازی صرفا به معنای طراحی لوگو نیست. شخصیت برند مناسب می‌تواند کسب و کار شما را برای افراد به یادماندنی کند. برای مثال برند McDonalds  به دلیل‌‌ترکیب رنگ و لوگوی آن‌ در ذهن میلیون‌ها نفر در سراسر دنیا جا گرفته است. بنابراین آن‌ها کاملاً در تمامی سطوح به شخصیت برند خود پایبند هستند.

 

شخصیت برند یا آرکی تایپ چه تاثیری دارد؟

شخصیت برند تاثیر بسیار زیادی بر میزان فروش و معروفیت برند شما دارد.  همچنین باعث اعتمادسازی میان مشتریان می‌شود. یک ظاهر حرفه‌ای می‌تواند به کسب و کار شما اعتبار بخشیده و مشتریان را به سمت شما جذب کند. از طرف دیگر با استفاده از شخصیت برند مناسب می‌توانید به بهترین شکل سیاست‌های تبلیغاتی خود را دنبال کرده و در آن‌ها به موفقیت دست‌یابید.

علاوه بر این، شما با داشتن آرکی تایپ در برندسازی به کارکنان خود الهام ببخشید. هنگامی‌که کارکنان از اهداف و شرح ماموریت کسب و کار شما کاملا مطلع می‌شوند، بهتر می‌توانند به موفقیت شما کمک کنند. شخصیت برند مناسب همچون تبدیل لوگوی کسب و کار به پرچمی است که همه‌ کارکنان نسبت به آن متعهد هستند.

 

انواع آرکی تایپ در برندسازی

آرکی تایپ در برندسازی انواع مختلفی دارد که هر شرکتی یکی از انواع آن را متناسب با نیاز و کارکرد خود انتخاب می‌کند. در این جا با ۱۲ نوع از این کهن الگو‌ها آشنا می‌شوید.

 

  • بی‌گناه یا آرکی تایپ در برندسازیThe Innocent

در کهن الگو بی‌گناه هدف اصلی مشخص است و این دسته از گناه ‌‌ترس بزرگی داشته و هیچ‌گاه سعی نمی‌کنند مرتکب گناهی شوند. مشتریان این نوع آرکی تایپ به دنبال صحبت مستقیم و تبلیغات مستقیم بوده و مخالف تبلیغ‌های سنگین هستند. چنین کسب و کار‌هایی ساده، قابل اعتماد و خالص هستند.

 

  • قهرمان یا The Hero

بزرگ‌‌ترین‌‌ ترس این الگو شکست و ضعف است. مشتریان این الگو به دنبال کیفیت و ارزش محصولات هستند و اهداف آن‌ها در جهت پیروزی بر رقبا است.

 

  • طبیعت گرا یا Nurturer

همان‌طور که از این نام پیداست، طبیعت‌گراها تمایل بسیاری به مراقبت و محافظت از دیگران از جمله طبیعت دارند. مشتریان این نوع کسب و کار با طبیعت‌گرایی به رسمیت شناخته می‌شوند. بنابراین آگهی‌های عاطفی محور برای آن‌ها جالب نیست.

 

  • خلاق یا Creator

در این نوع از آرکی تایپ در برندسازی افراد تمایل به تولید آثار ماندگار دارند و کار آن‌ها بسیار ابتکاری و خلاق است. برندهای خلاق اغلب خود را کلید موفقیت می‌دانند و بدترین چیزی که می‌توان از یک برند خلاق مشاهده کرد، عدم درک اعتبار آن‌ها است.

 

  • کاوشگر یا Explorer

کاوشگر اشتیاق بسیاری به ماجراجویی و کشف جهان دارد. مشتریان برندهای کاوشگر به دنبال محصولات خاص هستند و از طریق تبلیغات داخلی متمرکز تحت تاثیر قرار می‌گیرند.

 

  • یاغی یا Rebel

یاغی‌ها در تفکر انتقام یا انقلابی بزرگ هستند که بزرگ‌ترین‌‌ترس آن‌ها ناتوانی است. مشتریان یک برند یاغی نمی‌تواند زور و اجبار را درک کند. آن‌ها ارزش یک محتوا منحصربه‌فرد را می‌دانند و نسبت به آن علاقه نشان می‌دهند.

 

  • عاشق یا The Lover

مشتریان این نوع برند به زیبایی کالا اهمیت بسیاری می‌دهند. بنابراین برندهای پریمیومی در این نوع آرکی تایپ (کهن الگو) قرار می‌گیرد که فوق‌العاده است.

 

  • دلقک یا Jester

این کسب و کارها از تبلیغات جالب و دارای عناصر بازیگوشی استفاده بیشتری می‌کنند.

 

  • دانا یا Sage

مشتریان این نوع از کهن الگو از دانش بالایی برخوردارند و به شکل مداوم جویا اطلاعات هستند. آن‌ها تبلیغات را به چالش فکری دعوت کرده و به دنبال راه جدید هستند.

 

  • حاکم یا Ruler

این نوع کسب و کار اعتماد بسیاری به خود دارند. مشتریان حاکم غالبا به درک تبلیغات نمی‌پردازند. آن‌ها تبلیغاتی را درک می‌کنند که قدرت و ثبات ارزشی داشته باشد.

 

 کلام آخر

آشنایی با انواع آرکی تایپ در برندسازی تاثیر بسیار زیادی در موفقیت شما دارد. شما ممکن است کسب و کاری با آرکی تایپ (کهن الگو)‌های‌‌ ترکیبی ایجاد کنید و در این زمینه مشکلی وجود ندارد. در هر صورت اگر هنوز هم فکر می‌کنید که در این زمینه نیاز به کمک دارید، شرکت نیپاسیستم با تیم متخصص و مجرب در این زمینه آماده همکاری با شما خواهد بود تا بتوانید به بهترین شکل برای برندسازی خود اقدام کنید.

Rate this post
شکیبا اجتهادی

شکیبا اجتهادی

دانش آموخته مهندسی معماری - کار خود را با تولید محتوا به زبان انگلیسی برای وب سایت های خارجی آغاز کرده و به تازگی وارد عرصه سئو و دیجیتال مارکتینگ شده است.

۰ Comments

Submit a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *