جدیدترین مطالب بلاگ :::::::::::::::::::::::::::

 CPM در تبلیغات
پیش از هر چیز، بهتر است بگوییم که CPM اگرچه به معنای Cost per mile تعریف‌‌‌ می‌شود، اما بسیاری از...
بازاریابی داده‌ محور چیست؟
بازاریابی داده محور استراتژی استفاد‌ه از اطلاعات مشتری برای بهبود و هدف‌گذاری خرید و ارسال...
تست A/B چگونه کسب و کار شما ارتقا می دهد؟
همه ما در بسیاری از اوقات هنگام تصمیم‌گیری‌های بزرگ دچار سردرگمی شده و یا در دوراهی قرار می‌گیریم...
بازاریابی پارتیزانی
امروزه تقریبا تمام کسب و کار‌ها تمرکز بسیاری بر بهبود کارایی و اثر بخشی بازاریابی دارند. به همین...
بازاریابی موتورهای جستجو
بازاریابی موتورهای جستجو یا SEM چیست و چه تفاوتی با SEO دارد؟
شکیبا اجتهادی
۲۵ دی ۱۴۰۰

احتمالا بسیاری از شما با SEO آشنایی دارید و معنی آن را‌ می‌دانید. اما تا به حال اصطلاح SEM را نیز شنیده‌اید؟ یکی از تاکتیک‌های که برای کسب و کارهای اینترنتی اهمیت بسیاری دارد، بازاریابی موتورهای جستجو SEM نام دارد. اگرچه ظاهرا تفاوت زیادی بین SEM و SEO وجود ندارد، اما این دو مفاهیم پیچیده‌ای هستند که نباید به جای یکدیگر استفاده شوند. در این مقاله به بررسی مفهوم بازاریابی موتورهای جستجو یا SEM‌ می‌پردازیم و تفاوت بازاریابی موتورهای جستجو با بهینه‌سازی موتورهای جستجو را بیان‌ می‌کنیم.

 

 بازاریابی موتورهای جستجو یا SEM چیست؟

احتمالا تا به حال با سرچ کردن موضوعات مختلف وب سایت‌های را دیده‌اید که در ابتدای لیست قرار دارند و کنار آن‌ها کلمه AD نوشته شده است. این یکی از نشانه‌های بازاریابی موتورهای جستجو، همین موارد است.

بازاریابی موتورهای جستجو یکی از انواع تبلیغات آنلاین به حساب‌ می‌آید. فعالیت‌های بازاریابی و تبلیغاتی سایت برای افزایش بازدید و درآمد بیشتر از نتایج جستجو شامل SEM‌ می‌شود. به بیان دیگر، برای این‌‎که شما بتوانید بیشتر در صفحه جستجو دیده شوید، هزینه‌ای پرداخت‌ می‌کنید. در بازاریابی موتورهای جستجو، شما‌ می‌توانید برخی از کلمات کلیدی مدنظر خود را مورد هدف قرارداده تا هنگامی‌که فردی آن کلمات را سرچ‌ می‌کند، نتیجه موردنظر شما را مشاهده کند.

 

 تفاوت بازاریابی موتورهای جستجو یا SEM و SEO

SEM مفهوم بسیار گسترده‌‌تری نسبت به SEO دارد و‌ می‌توان گفت که SEO بخشی کوچک از آن است. بنابراین برای درک بهتر مفهوم SEM بهتر است به بررسی تفاوت‌های آن با SEO بپردازیم.

همان‌طور که پیش از این گفتیم، بازاریابی موتورهای جستجو یا Search Marketing شامل هرگونه تاکتیکی‌ می‌شود که به افزایش بازدید برند در سرچ منجر شود. بنابراین راه‌های  مختلفی برای دیده شدن وجود دارد. تفاوت‌های SEO و SEM شامل موارد زیر‌ می‌شود:

  • سئو یک روش ارگانیک است.

    SEO یکی از روش‌های ارگانیک برای این هدف است، درصورتی که SEM‌ می‌تواند شامل یک استراتژی پولی یا ارگانیک باشد و در حقیقت هر دو را شامل‌ می‌شود.

 

  • فرمت SEM تبلیغاتی است.

    نتایج جستجوی SEM دارای نسخه‌های تبلیغاتی است. حتی در این نتایج لینک‌های اضافه، شماره تلفن و یادداشت‌های قرار دارد. در صورتی که نتایج سئو با اسنیپت‌هایی در جستجو نمایش داده می‌شوند.

 

  • استفاده از تکنیک PPC برای بازاریابی موتورهای جستجو

    با روش PPC یا پرداخت در ازای هر کلیک، اگر شما از بازاریابی موتورهای جستجو یا SEM برای تبلیغات برند خود استفاده کنید با هر بار کلیک کاربران روی نتیجه، هزینه‌ای پرداخت‌ می‌کنید. بنابراین این کار هزینه زیادی در بر دارد و به سرمایه‌گذاری احتیاج دارد. این در صورتی است که بکار بردن سئو به خودی خود برای شما هیچ هزینه‌ای دربر نخواهد داشت.

 

  • نتایج SEM فقط به مخاطب هدف نشان داده‌ می‌شود.

    در هنگام بکارگیری سئو، هر فردی با جستجوی کلمات مختلف ممکن است شما را در صفحه جستجوی خود مشاهده کند (یا اصلا مشاهده نکند). اما این در حالی است که استراتژی‌های موفق SEM و سئو با اتصال آن‌ها به مخاطبین هدف انتخابی صورت می‌گیرد، شما تنها می‌توانید مخاطبین هدف خود را از طریق SEM تعیین کنید. همچنین‌ می‌توانید انتخاب کنید که کدام مخاطبین با وجود فیلترهایی براساس سن، مکان، در آمد، تفریحات و غیره، نتایج جستجو را مشاهده کنند. درحالی‌که از طریق سئو نمی‌توانید انتخاب کنید که چه کسی نتایج جستجوی شما را ببیند.

 

  • سرعت نتیجه‌گیری از SEM بیشتر است.

    استفاده از سئو ارگانیک برای افزایش بازدید یک صفحه ممکن است ماه‌ها طول بکشد. این در حالی است که با کمک بازاریابی موتورهای جستجو شما‌ می‌توانید تنها با چند کلیک، تبلیغات خود را در صفحه جستجو مشاهده کنید.

 

  • SEM برای ارزیابی نسبت به سئو بهتر است.

    شما می‌توانید هر زمان که بخواهید تبلیغات پولی SEM را خاموش یا روشن کنید. همچنین‌ می‌توانید رونوشت تبلیغاتی خود را تغییر دهید و مخاطبین جدیدی را به عنوان مخاطب هدف قرار بدهید.

 

  • ارزش سئو در طول زمان مشخص‌ می‌شود.

    در طول زمان و پس از گذشت مدتی، سئو ارزش بسیاری پیدا‌ می‌کند که در بازاریابی موتورهای جستجو یا SEM این‌گونه نیست. بنابراین به محض این‌که تبلیغات خود را خاموش کنید، این استراتژی پایان‌ می‌یابد.

 

جمع‌بندی

در این مقاله به تفاوت‌های SEM و سئو پرداختیم. بنابراین اکنون شما‌ می‌توانید با بررسی این استراتژی، روش مناسب خود را انتخاب کنید. بهتر است برای انتخاب روش مناسب به موارد مختلفی از جمله عملکرد رقبا و اهداف و الگوهای رقابتی خود توجه داشته باشید. همچنین به کلیدواژه‌های که آن‌ها برای هدایت ترافیک به سایتشان استفاده می‌کنند نیز توجه کنید. شکاف‌های موجود در کار رقبا را بیابید و به روش‌های ارگانیک نیز توجه داشته باشید.

اگر کسب و کار خود را به تازگی آغاز کرده‌اید و نیازمند طراحی سایت یا معرفی برند خود هستید، شرکت نیپاسیستم با ارائه خدمات طراحی سایت، دیجیتال مارکتینگ و تبلیغات آنلاین آماده همراهی شما خواهد بود.

۵/۵ - (۳ امتیاز)
شکیبا اجتهادی

شکیبا اجتهادی

دانش آموخته مهندسی معماری - کار خود را با تولید محتوا به زبان انگلیسی برای وب سایت های خارجی آغاز کرده و به تازگی وارد عرصه سئو و دیجیتال مارکتینگ شده است.

۰ Comments

Submit a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *