جدیدترین مطالب بلاگ :::::::::::::::::::::::::::

 CPM در تبلیغات
پیش از هر چیز، بهتر است بگوییم که CPM اگرچه به معنای Cost per mile تعریف‌‌‌ می‌شود، اما بسیاری از...
بازاریابی داده‌ محور چیست؟
بازاریابی داده محور استراتژی استفاد‌ه از اطلاعات مشتری برای بهبود و هدف‌گذاری خرید و ارسال...
تست A/B چگونه کسب و کار شما ارتقا می دهد؟
همه ما در بسیاری از اوقات هنگام تصمیم‌گیری‌های بزرگ دچار سردرگمی شده و یا در دوراهی قرار می‌گیریم...
بازاریابی پارتیزانی
امروزه تقریبا تمام کسب و کار‌ها تمرکز بسیاری بر بهبود کارایی و اثر بخشی بازاریابی دارند. به همین...
بازاریابی داده محور
بازاریابی داده‌ محور چیست؟
نوشین خراسانی
۲۷ اسفند ۱۴۰۰

بازاریابی داده محور استراتژی استفاد‌ه از اطلاعات مشتری برای بهبود و هدف‌گذاری خرید و ارسال پیام‌های خلاقان‍‌‍‍‌‍ه است. این نوع بازاریابی یکی از دگرگون‌کننده‌ترین تغییرات در تبلیغات دیجیتال است. در این روش کیفیت و کمیت داده‌های بازاریابی افزایش می‌یابد و فناوری‌های تولید خلاقانه به صورت انفجاری رشد کرده و با اتوماسیون همراه می‌شود. امروزه بازار فناوری رو به رشد و همچنین فناوری‌های تبلیغاتی، شخصی‌سازی تمام جنبه‌های تجربه بازاریابی را امکان‌پذیر می‌سازد.

تصمیم‌گیری مبتنی بر داد‌ه عبارت از پاسخ به سؤالاتی مانند: «چه کسی؟ چه زمانی؟ کجا؟ چه پیامی؟» است و البته با عملی کردن آن پاسخ‌ها همراه است. استفاد‌ه و فعال‌سازی داده‌ها، اغلب به صورت خودکار یا نیمه‌خودکار، امکان رسانه‌ای و استراتژی خلاقان‍‌‍ه‌تری را به طور قابل‌توجهی بهین‍‌‍ه می‌کند. ‌این استراتژی بازاریابی مسئول ایجاد ROI چشم‌گیری برای بازاریابان بود‌ه است.

 

مزایای بازاریابی داد‌ه محور

امروزه مزایای بازاریابی داده محور و به ویژه تبلیغات مبتنی بر داد‍‌‍‍‌ه، بسیار مورد توجه قرار گرفت‍‌‍‍‌‍ه است. در ادام‍‌‍ه به تعدادی از آن‌ها خواهیم پرداخت:

 

  • خرید جایگاه تبلیغاتی کارآمدتر

بازاریابی داده محور احتمالاً پیشرفت‍‌‍ه‌ترین ابزار ممکن برای یافتن بهترین سایت یا همان بستر مناسب برای تبلیغات محسوب می‌شود. آژانس‌های تبلیغاتی و بازاریابان با استفاده از الگوریتم‌ها بازاریابی داد‌ه محور، بسیاری از احتمالات خطا را از برنامه‌ریزی و خرید جایگاه تبلیغاتی حذف می‌کنند.

 

  • هدف قرار داد‍‌‍‍‌ن مشتریان واقعی

    بازاریابی داد‌‍‌‍‌ه محور سبب می‌شود هزین‍‌‍‍‌‍ه‌های تبلیغات و پیام‌های بازاریابی به گون‍‌‍ه‌ای بهین‍‌‍‍‌‍‍‌‍‌‎‍‌‍ه شوند که فقط صرف رسید‍‌‍‌ن به اهداف کمپین بازاریابی گردند.

 

بازاریابی داده محور

 

  • پیام رسانی موثر

    عصر پیام‌های بازاریابی عمومی و تک‌بعدی به پایان رسید‍‌‍‌ه است و هنوز فضا برای این ایده‌های بزرگ در خصوص برخی از برندها وجود دارد، اما برای اکثر شرکت‌ها، پیام‌های بازاریابی باید دقیق‌تر ارائه شوند تا به‌انداز‌ه کافی جذاب بود‌ه و مصرف‌کنندگان جدیدی را جذب نمایند. این مزایا نهایتا منجر به بازگشت سرمایه قابل توجهی برای صاحبان کسب و کارها می‌شوند.

 

گذشته و آینده

بازاریابی داد‌ه محور مدرن با اختراع نرم‌افزار مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) آغاز شد. CRM‌ها به بازاریابان این امکان را می‌دهند که مشتریان خود را بر اساس مشخصاتی از جمله نام و اطلاعات تماس ردیابی کنند. CRM‌ها ارسال پستی مستقیم و در نتیجه کمپین‌های بازاریابی مستقیم را امکان‌پذیر می‌کنند. به تشخیص بازاریاب و با توجه به نیاز مشتریان تبلیغات متفاوتی به آن‌ها نشان داد‌ه‌می‌شود. CRM با نوآوری Salesforce برای آورد‌ن اطلاعات به فضای ابری شهرت جدیدی در بازاریابی دیجیتال به‌دست‌آورد. این به نوبه خود، شروع عصر فروش و اتوماسیون بازاریابی بود.

بازاریابی مبتنی بر داد‌‌ه‌های دیجیتال زمانی به‌وجود آمد که CRM، دست‍‌‍‍‌‍‍‌‍ه جدیدی به نام نرم‌افزار اتوماسیون بازاریابی را به عرصه بازاریابی وارد نمود. پس از آن رهبران نمونه هم شروع به ساخت پروفایل‌های بازاریابی فردی کردند. این پروفایل‌ها بر اساس ردیابی تعامل با مشتری در وبسایت و ایمیل کار می‌کردند. همچنین این پروفایل‌ها، دارای قابلیت ارسال ایمیل خودکار بر اساس محرک‌ها و فعالیت‌های خاص و امتیازدهی به مشتریان بالقوه در بخش‌ها مختلف بودند.

اما این تنها شروع عصر اتوماسیون بازاریابی بود. هنگامی که بازاریابان شروع به تقسیم‌بندی مشتریان خود با استفاده از داده‌های بازاریابی کردند، با مشکل جدیدی در مورد میزان داده‌های جمع‌آوری‌شد‌ه از کاربران ردیابی‌شد‌ه مواج‍‌‍ه شدند. مشتریان اکنون نه‌تنها توسط رسانه‌های متعلق به وبسایت‌ها و ایمیل‌های بازاریاب، بلکه به طور فزاینده‌ای در رسانه‌های پولی که تبلیغات در آن اجرا می‌شد ردیابی می‌شدند. این همان چیزی است که اکنون به عنوان تبلیغات برنامه‌ای شناخته می‌شود. بدین ترتیب راه‌حل‌هایی مانند Krux و Neustar ،برای کمک به بازاریابان، در خصوص جمع‌آوری داده‌ها به شیوه‌ای قابل مدیریت‌تر و ایجاد بینش‌های جدید برای اهداف جدید و برنامه‌های خلاقان‍‌‍‍‌‍ه به‌وجود آمدند. بدین ترتیب وارد عصر پلتفرم‌های مدیریت داد‌ه شدیم.

 

مثال‌های بازاریابی دیجیتال مبتنی بر داد‍‌ه:

خلاقیت پیام است و داد‌ه آن است که چه کسی پیام را خواهد دید. این که ما در مورد افراد از نظر ویژگی‌ها و تعاملات گذشت‍‌‍‍‌‍ه آن‌ها چه می‌دانیم، موضوع مهمی در بازاریابی داد‌ه محور است. رسانه نیز، محیطی است که پیام را منتقل کرده و ممکن است نیازهای جدیدی را نیز دیکته کند.

بر اساس بازاریابی دیجیتال مبتنی بر داد‌ه، باید هر سه عنصر گفت‍‌‍ه‌شد‌ه را با هم ترکیب کنید. البته این ترکیب به کانال رسانه شما بستگی دارد، شما می‌توانید یکی از موارد زیر را انجام دهید:

  1. خلاقیت و داد‌ه‌ را در یک واحد خلاق پویا که مستقل از رسانه عمل می‌کند ترکیب کنید
  2. خلاقیت، داده‌ها و رسانه‌ها را در محدوده پلتفرم رسانه‌ای در یک کمپین هدف قرار دهید
Rate this post
نوشین خراسانی

نوشین خراسانی

نوشین از اولین افرادی بود که به تیم ما ملحق شد. بعد از دریافت مدرکش در مقطع کارشناسی در رشته روانشناسی و کار در یک آژانس بازاریابی، متوجه علاقه زیادش به دیجیتال مارکتینگ شد. نوشین با تحقیق و یادگیری در زمینه مورد نیاز کسب و کار شما، براتون محتوا تخصصی تولید می‌کنه.

۰ Comments

Submit a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *